Czy można jeść kiełkujący czosnek?

Czy można jeść kiełkujący czosnek?

7 listopada 2021 0 przez Redakcja To Kocham

Każdemu z nas z całą pewnością przydarzyło się kupienie większej ilości produktów, które z czasem albo się zepsuły, albo w jakiś sposób zmieniły swoją postać. Problem ten często pojawia się po zakupie warzyw. Niektóre z nich pakowane są w zbiorcze opakowania i zdarza się, że nie ma możliwości kupna na sztuki (przynajmniej nie w każdym sklepie). Często dotyczy to na przykład ziemniaków, cebuli lub czosnku. W przypadku wyżej wymienionych warzyw, częściej od pleśni pojawiają się na nich kiełki. Z ziemniaków wyrastają „korzonki”, które podczas obierania z łatwością usuwamy. Na cebuli pojawia się szczypiorek, który możemy śmiało zjeść i zwykle nie mamy przed tym większych oporów. Jednak jeśli chodzi o czosnek bywa, że w naszych głowach pojawiają się wątpliwości. Kiełkujący czosnek budzi wiele kontrowersji. To co z niego wyrasta nie jest przecież klasycznym szczypiorkiem.

czy można jeść kiełkujący czosnek

Czosnek – z czym to się je?

Czosnek jest warzywem pochodzącym z Azji. Jest znany ludziom od tysięcy lat. Na świecie istnieje wiele rodzajów czosnku. Są one wykorzystywane zarówno jako rośliny uprawne (używane w kuchni), jak i jako rośliny ozdobne (wykorzystywane do ozdabiana ogrodów lub jako kwiaty cięte). W kuchni czosnek znany jest głównie ze względu na swój charakterystyczny smak i zapach. To on nadaje wielu naszym potrawom głębi, smaku i charakteru. Jest on też niezwykle ceniony ze względu na swoje właściwości antyseptyczne, prozdrowotne i antybiotykopodobne (przez wielu nazywany jest naturalnym antybiotykiem). Pomaga on w skutecznym zwalczaniu objawów przeziębienia i grypy. Zawiera witaminy B6, C oraz E. Jest bogaty w mangan, selen, wapń, żelazo, fosfor, błonnik, białko, beta-karoten, alicyninę (która jest silnym przeciwutleniaczem) oraz śladowe ilości wielu witamin i minerałów, które potrzebne są naszemu organizmowi. Czosnek zmniejsza także ryzyko choroby Alzheimera i innych chorób neurodegeneracyjnych. Systematyczne jego spożywanie pomaga w regulacji ciśnienia krwi oraz obniżaniu poziomu cholesterolu.

Czosnkowy mit

W pewnym momencie pojawiło się przekonanie o tym, iż kiełkujący czosnek jest toksyczny i szkodliwy. Nie można dokładnie określić kiedy powstał ten przesąd. Był on (i wciąż jest) przekazywany z pokolenia na pokolenie poprzez obserwację. Nasi przodkowie, aby zapobiec toksyczności kiełkującego czosnku przecinali go wzdłuż i wyciągali cały zielony pęd. Wierzono także, że kiełkowanie zmienia smak czosnku, staje się on gorzki i niezjadliwy. Te przekonania wciąż są żywe w niektórych domach i społecznościach. Oczywiście żaden z owych przesądów nie został potwierdzony naukowo. Co więcej, badania dowiodły, że kiełkujący czosnek zawiera znacznie więcej przeciwutleniaczy niż świeży czosnek bez pędów. Jedzenie kiełkującego czosnku może mieć korzystny wpływ na nasz organizm. Kiełkowanie sprawia, że czosnek jest zdrowszy i pozytywnie wpływa na kondycje serca i układu krwionośnego. Warto mieć jednak na uwadze fakt, że kiełkująca część czosnku może ciężkostrawna – szczególnie dla osób z wrażliwym żołądkiem.