Jak spać w ciąży?

Jak spać w ciąży?

15 marca 2022 0 przez Redakcja To Kocham

Ciąża dla wielu kobiet jest niepowtarzalnym przeżyciem. Choć jest to czas naprawdę wyjątkowy, bywa również męczący. Podczas ciąży kobiety napotykają wiele utrudnień i problemów, z którymi muszą sobie radzić. Takim problemem często okazuje się spanie oraz znalezienie wygodnej pozycji do spania. Czy istnieje uniwersalna i odpowiednia pozycja do spania podczas ciąży?



Jakie są najbardziej bezpieczne pozycje do spania w ciąży?

Najbezpieczniejszą pozycją do spania w ciąży jest pozycja na boku. Jest ona najbardziej zalecana przez lekarzy i specjalistów. Do końca drugiego trymestru kobieta nie musi się martwić o to, czy pozycja w jakiej śpi jest odpowiednia. Wszystko jednak zmienia się wraz z wejściem w trzeci trymestr ciąży. Wówczas macica zaczyna znacznie się powiększać. W przypadku nieprawidłowego ułożenia (na przykład na plecach) jej rozmiary i ciężar mogą uciskać na żyłę główną dolną. Może to doprowadzić do nieprawidłowego przepływu krwi, który z kolei prowadzi do drętwienia kończyn, skurczy łydek. Dlatego najbardziej zalecane jest spanie właśnie na boku. To czy śpisz na prawym czy lewym boku nie ma tak naprawdę znaczenia. Najważniejsze jest, aby pozycja była komfortowa. W wielu opracowaniach i artykułach można znaleźć informacje jakoby spanie na lewym boku było lepsze dla matki i dla dziecka. Nie jest to jednak prawda. Co więcej, coraz częściej mówi się o tym, iż sapanie tylko na jednym boku przez całą ciąże może prowadzić do późniejszych problemów u dziecka, takich jak: ryzyko wystąpienia asymetrii ułożeniowej ciała dziecka. Jeśli jednak podczas spania w ciąży nie możesz znaleźć komfortowej pozycji – świetnym rozwiązaniem może okazać się zakup poduszki dla ciężarnych. Jej budowa pomaga w znalezieniu odpowiedniej pozycji podczas snu, podpiera ona brzuch i wyrównuje ułożenie ciała.



W jakich pozycjach spać w poszczególnych trymestrach ciąży?

Pierwszy trymestr – w początkowym etapie ciąży sposób spania nie ma większego znaczenia. Płód znajdujący się w łonie matki jest na tyle mały (ma zaledwie parę milimetrów), że pozycja w której się śpi nie ma na niego wpływu. Dodatkowo, rozwijające się dzieciątko jest chronione przez płyn owodniowy oraz kość łonową. Dzięki temu w pierwszym trymestrze kobieta może spać jak jej wygodnie – na plecach, lewym lub prawym boku, a nawet na brzuchu.
Drugi trymestr – w pierwszej połowie drugiego trymestru (podobnie jak w pierwszym) kobieta nie musi się zbytnio przejmować pozycją w której śpi. W drugiej połowie drugiego trymestru sytuacja zaczyna się powoli zmieniać. W tym okresie ciążowy brzuszek staje się już bardziej widoczny i zaczyna przeszkadzać w dotychczasowym spaniu. Wówczas należy wybrać inną, bardziej korzystną i bezpieczną pozycję do spania – najlepiej sprawdzi się tutaj spanie na lewym lub prawym boku.
Trzeci trymestr – w tym okresie ciąży brzuch przyszłej mamy przybiera o wiele większe rozmiary niż dotychczas – jest to związane ze znacznym wzrostem dziecka w brzuchu. W trzecim trymestrze ciąży należy zwrócić szczególną uwagę na sposób spania. Nieodpowiednia pozycja może bowiem stanowić zagrożenia dla dziecka ze względu na ryzyko powstania defektów u rozwijającego się płodu. W tym przedziale czasowym nie należy spać przede wszystkim na brzuchu. Najbezpieczniejszą i najwygodniejszą pozycją do spania (podobnie jak w drugim trymestrze), będzie spanie na lewym lub prawym boku.

jak spać w ciąży

Jakie pozycje nie są wskazane do spania w ciąży?

Jak wspomniano we wcześniejszym akapicie, podczas pierwszego trymestru ciąży nie ma znaczenia w jakiej pozycji śpi kobieta. Z czasem jednak się to zmienia. Najmniej zalecaną pozycją do spania w ciąży jest spanie na brzuchu. W większości przypadków pozycja ta nie jest niebezpieczna, ale raczej niewiele kobiet w zaawansowanej ciąży wytrwa w tej pozycji przez dłuższy czas. Jest ona po prostu bardzo niewygodna dla przyszłej mamy. Drugą niewskazaną pozycją do spania jest spanie na plecach/na wznak. Ten sposób spania może doprowadzić do uciskania macicy na ważne naczynia krwionośne, na przykład żyłę górną i dolną oraz aortę. Taki ucisk sprawia, że ilość krwi płynącej do serca zostaje znacznie ograniczona, co może skutkować zmniejszonym dopływem krwi do mózgu kobiety ciężarnej. W etapie końcowym może to doprowadzić do przewlekłego bólu głowy, zawrotów głowy, mroczków przed oczami, nudności, a nawet problemów z oddychaniem czy dolegliwości związanych z trawieniem.



W jaki sposób spać w ciąży bliźniaczej?

Często słyszy się, że ze względu na to, iż ciąża bliźniacza znacznie bardziej obciąża plecy i kręgosłup, oraz prowadzi do wielu dolegliwości z tym związanych. Poddczas niej nie ma potrzeby spać w specjalny sposób. Tak naprawdę, jeżeli ciąża bliźniacza przebiega w prawidłowy sposób to nie ma żadnych medycznych przeciwwskazań do spania na prawym czy lewym boku. Jednakże, wiele kobiet uważa, że pozycja spania na lewym boku jest znacznie wygodniejsza w przypadku tego rodzaju ciąży.

Poduszka ciążowa – czym jest i jak jej używać?

Poduszki ciążowe są fantastycznymi “przyjaciółmi” ciężarnych kobiet. Ułatwiają znalezienie odpowiedniej pozycji do spania oraz zasypianie. Poduszki ciążowe zostały skonstruowane w taki sposób, aby w jak największym stopniu umożliwić relaksacja całego ciała ciężarnej kobiety. Ich budowa sprawia, że wszystkie najbardziej newralgiczne miejsca są wsparte i wygodnie ułożone. Poduszki ciążowe mogą pomóc w wyeliminowaniu bezsenności i bólu kręgosłupa. Występują one w wielu kształtach. Najchętniej wybieranymi modelami poduszek są te w kształcie litery C, J oraz U. Rodzaj poduszki zależy często od osobistych preferencji. Poduszki w kształcie litery J zajmują najmniej miejsca, a poduszki w kształcie litery U chętniej wybierane są przez niskie kobiety. Warto jednak ustalić ze specjalistą, który kształt poduszki będzie dla Ciebie najbardziej odpowiedni.



Jak zadbać o spokojny sen w ciąży?

Zdrowy i spokojny sen jest bardzo ważnym elementem w życiu ciężarnej kobiety, zapewnia on dobre samopoczucie oraz prawidłowy wzrost i rozwój dziecka. Dlatego, warto zadbać o jak najbardziej korzystne warunki do spania dla przyszłej mamy. Przede wszystkim, należy pamiętać o regularnym wietrzeniu sypialni przed snem. Wskazane jest również utrzymywanie stałej temperatury w pomieszczeniu (na poziomie ok. 21°C). Dodatkowymi zabiegami mogącymi polepszyć jakość snu są: zastosowanie ciepłego, stonowanego światła w sypialni, unikanie oglądania telewizji lub korzystania z telefonu przed snem, zmniejszenie ilości sprzętów elektronicznych w sypialni, które mogą zaburzać jakość snu. Dobrym sposobem na spokojny sen jest również wcześniejsze zrelaksowanie się. Można to zrobić, na przykład podczas ciepłej kąpieli, delikatnego masażu lub spaceru na świeżym powietrzu.