Kiedy zacząć ćwiczenia po porodzie?

Kiedy zacząć ćwiczenia po porodzie?

6 czerwca 2022 Wyłączono przez Redakcja To Kocham

Smukłe ciało jest czymś, do czego dąży wiele osób. Często kobiety po porodzie marzą o powrocie do swojego ciała sprzed ciąży. Odstający brzuszek, rozstępy i nadmiarowe kilogramy są kompleksem pań, które przebyły poród. Wiele świeżo upieczonych matek zaraz po urodzeniu dziecka chce rozpocząć ćwiczenia. Czy to bezpieczne? Kiedy można zacząć ćwiczenia po porodzie?



Kiedy zacząć ćwiczenia po cesarskim cięciu?

Cesarskie cięcie jest poważną operacją, która wymaga znieczulenia, a młode mamy są po niej unieruchomione na kilka lub kilkanaście godzin. Pierwsze lekkie ćwiczenia (rehabilitacja) mają miejsce już w szpitalu, kiedy kobieta wciąż jest pod opieką personelu medycznego. Kiedy jednak bezpieczne jest rozpoczęcie ćwiczeń po porodzie za pomocą cesarskiego cięcia? Wszytko zależy od sytuacji. Rozpoczęcie ćwiczeń i ich intensywność jest kwestią bardzo indywidualną. Warto mieć jednak na uwadze fakt, że kobieta po porodzie naturalnym będzie mogła rozpocząć ćwiczenia szybciej niż ta po cesarskim cięciu. Zazwyczaj pierwsze ćwiczenia po porodzie cesarskim można zacząć po upływie 6 do 12 tygodni. Najlepiej jednak, aby wszelkie ćwiczenia i aktywność konsultować z lekarzem i położną. Dobrym pomysłem będzie również udanie się do fizjoterapeuty uroginekologicznego, który indywidualnie dobierze odpowiednie zestawy ćwiczeń.



Kiedy zacząć ćwiczenia po porodzie naturalnym?

W przeciwieństwie do cesarskiego cięcia poród naturalny nie jest, aż tak inwazyjnym zabiegiem. Jeśli chodzi o rozpoczęcie ćwiczeń, tak naprawdę można je rozpocząć już po zakończeniu połogu, czyli po pełnych sześciu tygodniach od porodu. Oczywiście jak po każdym obciążającym organizm wydarzeniu, również po porodzie (nawet naturalnym) należy zachować zdrowy rozsądek i zacząć od bardzo delikatnych i nie obciążających ćwiczeń.

Od czego zacząć?

Choć chęć powrotu do formy sprzed porodu jest zwykle bardzo silna – ćwiczenia po porodzie najlepiej rozpocząć od delikatnego ruchu, który nie będzie zbyt forsowny (np. spacer lub pływanie). Zbyt intensywne ćwiczenia mogą doprowadzić do szeregu zaburzeń – takich jak krwawienie lub nietrzymanie moczu. Pierwsze ćwiczenia po porodzie powinny być dostosowane do potrzeb kobiety. Jeśli nie ma żadnych przeciwwskazań – można zacząć ćwiczyć bardziej intensywnie. Na początku najlepiej zacząć od ćwiczeń mięśni Kegla, mięśni dna miednicy i oczywiście mięśni brzucha. Dobrym pomysłem może okazać się również skorzystanie z oferty okolicznych klubów fitness. Wiele z nich w swojej ofercie ma zajęcia przeznaczone dla kobiet po ciąży.



Ćwiczenia na mięśnie kegla

Ćwiczenia dna miednicy, czyli ćwiczenia tak zwanych mięśni kegla to idealne ćwiczenie dla kobiet, które właśnie urodziły dziecko. Podczas połogu macica intensywnie się kurczy, a mięśnie dna miednicy, które we wcześniejszym czasie pełniły bardzo wymagającą i ważną rolę mają swój czas na regenerację. Okres po połogu jest idealnym momentem na takie proste ćwiczenia, na przykład pomagające aktywować mięsień poprzeczny. Wykonanie ćwiczeń na dno miednicy jest banalnie proste, można je wykonywać praktycznie w każdej chwili i to nawet parę razy dziennie. Wystarczy tylko naprzemiennie zaciskać i rozluźniać mięśnie miednicy, co nie przeszkadza w wykonywaniu innych czynności. Takie ćwiczenia są bardzo ważne dla kobiet po porodzie, ponieważ ciąża jest bardzo dużym obciążeniem dla mięśni kegla, które jeśli nie będą ćwiczone w przyszłości mogą doprowadzić do problemów z nietrzymaniem moczu. Dodatkowo należy pamiętać, że z każdą kolejną ciążą mięśnie te stają się coraz słabsze dlatego należy zadbać o ich sprawność jak najwcześniej.

Ćwiczenia na kręgosłup

Kręgosłup to jedna z części ciała, która jest najbardziej obciążona podczas ciąży. Nawet już po porodzie wiele mam cierpi z powodu silnych bólów pleców, które wynikają z nagłej zmiany środka ciężkości, oraz długotrwałego przeciążenia kręgosłupa w okresie ciąży. Aby złagodzić uciążliwy ból, każda mama może codziennie wykonywać parę ćwiczeń na przeciążone plecy, które są niezwykle proste. Wystarczy stanąć w delikatnym rozkroku, położyć ręce na biodrach i wykonywać wolne okrążenia miednicą, następnie głową i na końcu unosić na zmianę wyprostowane ręce, w górę i w dół.



Dlaczego nie należy intensywnie ćwiczyć brzucha po ciąży?

Wszystkie mamy na pewno zdają sobie sprawę, że ciąża to naprawdę wielkie wyzwanie dla kondycji i wyglądu brzucha, oraz, że powrót do pięknej sylwetki jak sprzed ciąży nie należy do najprostszych. Należy jednak pamiętać, że intensywne ćwiczenia na mięśnie brzucha nie są wskazane tuż po porodzie i to nawet przez wiele miesięcy, a czasem nawet przez rok od porodu. Takie intensywne ćwiczenia (szczególnie na mięśnie proste brzucha) mogłyby spowodować rozejście się tych mięśni.
Jeżeli jednak twoje mięśnie (a dokładniej kresa biała) już się rozeszły, to w tym przypadku ćwiczenia na tą partię ciała są wręcz wskazane – oczywiście po odpowiedniej konsultacji z fizjoterapeutą. Tutaj najlepiej skupić się na mięśniach poprzecznych brzucha, plecach oraz pośladkach.